بررسی تصویر جامعه شناختی زن در نقاشی اندام گرای بعد از نقلاب اسلامی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده ناهید حدادی
- استاد راهنما بهنام کامرانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده در پایان نامه حاضر تلاش شده تا به بررسی تصویر زن در نقاشی دوره ی مدرن و معاصر ایران پرداخته شود. در این تحقیق ضمن نگاهی به موضوع زن و زنانگی در هنر ، چشم انداز تصویر زن در شرایط مختلف نقاشی مدرن ایران در گامهای آغازینش مورد بررسی قرار گرفته شده است و ضمن طبقه بندی آن به معرفی نقاشان و آثارشان بر اساس سبک های مورد بحث ، پرداخته می شود؛ سپس نقاشی بعد از انقلاب نیز به لحاظ سبک، دسته بندی شده و همراه با نقاشان آن سبک که با موضوع تصویر زن به فعالیت پرداخته ونمایشگاه ها یا مجموعه هایی با موضوع اندیشه و تصویر زن اشاره شده و انتخاب هنرمندان بر اساس استمرار این موضوع در آثارشان بوده است. در این پژوهش سعی شده است ، به مهم ترین هنرمندان نسل جوان نیز اشاره شود. از آنجا که یکی از اهداف این تحقیق ، مقایسه بین هنرمندانی است که به پیکره نگاری با موضوعیت زن پرداخته اند و به منظور اینکه به تجربه های مستقیم هنرمندان دسترسی حاصل شود ، پرسش نامه ای در اختیار برخی هنرمندان قرار گرفت که در نتیجه گیری نهایی نقش بسزایی داشت. موضوع زن در نقاشی مدرن و معاصر از گرایش های نمادگرایانه و رومانتیک به سمت گرایش های واقع گرایانه و حتی خود نگاره کشیده شده ، هرچند تنوع گرایش ها را هم اکنون می توان به وضوح دید. همچنین موضوع ذکر شده با توجه به زندگی روزمره و شهری و ازدیاد هنرمندان زن به ویژه در سطح آموزش های دانشگاهی ، همه گیر شده است. لذا این تحقیق ، ضمن پرداختن به مباحث ذکر شده، به بررسی تأثیر فردیت و امور و مسایل اجتماعی- سیاسی بر تغییر تصویر زن در نقاشی، از اوایل انقلاب تا دهه های اخیر می پردازد. کلید واژه ها: نقاشی- زن – اندام گرا – انقلاب اسلامی ایران.
منابع مشابه
نقش تربیتی زن در جامعه اسلامی
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تربیتی زن در جامعه اسلامی و بیان نظر اسلام نسبت به مشارکت زنان در عرصههای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بود. طرح پژوهش مروری و از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد. تحلیل مطالب براساس منابع قرآن، احادیث، کتب، مقالات در حوزهی تربیت اسلامی، آیات قرآن کریم و روایات معصومین (ع) انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که در آموزههای دینی ضمن تأکید بر مقام والای مادر و جایگاه زن، ضرورت احت...
متن کاملنشانه شناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمی کیا
پژوهش حاضر با هدف نشانه شناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمی کیا انجام شده است. فیلم های مورد بررسی چهار فیلم دیده بان، بوی پیراهن یوسف، روبان قرمز و دعوت، از شانزده فیلمی است که این فیلم ساز از 1365 تاکنون در چهار دور? جنگ، سازندگی، اصلاحات و اصولگرایی ساخته است. داده ها با استفاده از روش نشانه شناسی به صورت کیفی به دست آمدهاند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که زنان در فیلمهای اولیه حاتمیکی...
متن کاملنقد جامعه شناختی سرمایه های شخصیت های زن در رمان های منتخب پس از انقلاب اسلامی
نقد جامعه شناسانه ی ادبیات ناظر بر نگاهی محتوا محور به متون ادبی است که ،ضمن آن که دریافت های زیبایی شناسانه را در حاشیه می گذارد، شنیدن صداهای پنهان و کشف مضمون های نهانی آفرینش های ادبی را در کانون توجه خود قرار می دهد. رمان به منزله ی نوعی از ادبیات که زاده ی دوران مدرن است محمل مناسبی برای بازنمایی فضای جامعه است و زنان به مثابه ی نیمی از کنشگران جهان اجتماعی در مقام ابژه و سوژه در شکل گیری...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023